Proberen of wachten?

Foto's Proberen of wachten

De afgelopen dagen zijn we lekker opgeschoten en we hebben zelfs voor het eerst sinds Puerto Williams gezeild! We moesten even denken hoe dat ook alweer gaat, want het is een tijd geleden. Het is heerlijk om zo, zonder teveel diesel te verbruiken, lekker op te schieten. Dat was het afgelopen stukje namelijk wel anders.

We hebben eindelijk de Straat van Magellaan achter ons gelaten. Ondanks dat het in dit stukje wereld vast af en toe prachtig weer is, zal het in onze gedachten altijd gekoppeld zijn aan guur, grijs en wind tegen.

Ons beeld van het weer dat ons teistert in deze zeearm wordt nog verslechterd door de weerberichten die, zover als ze vooruit kunnen kijken, harde noordwestenwind aangeven. Dat is dus wind tegen. Die wind neemt ook nog eens golven van de oceaan mee, die in de straat kort, steil en gemeen worden en die wind veroorzaakt stroming. Uiteraard tegen. Ons gemoed is ongeveer zo grijs als de luchten hier…

Wat we uiteindelijk het moeilijkst vinden, is de beslissing elke dag om uit te varen of om te blijven liggen. Want als de vooruitzichten geen verbetering tonen, hoe lang blijf je dan wachten? We proberen dus steeds in het weerbericht een gaatje te ontdekken om een stukje verder te komen.

De trend is dat het ’s middags (nog) harder waait dan ’s ochtends, dus staan we op de dagen waarop we denken een kans te maken heel vroeg op. Om vijf uur gaat de wekker en halen we meteen het laatste weerbericht op. Dan komt om half zes, als het net licht is, met het weerbericht en een blik naar buiten, het moment dat we zitten te wikken en wegen.

Niet uitvaren als het mogelijk wel zou kunnen is extreem zonde. Door slinkende diesel- en etensvoorraden en door de groeiende buik van Marianne hebben we ook weer niet eindeloos de tijd. Aan de andere kant kost het verschrikkelijk veel energie om te gaan en om te moeten keren als het te hard waait. Met het hele losmaken en weer vastleggen van het schip, de baai uit en weer in varen en het proberen tegen weer en wind in te boksen voordat we ons definitief gewonnen geven, zijn we meestal een halve dag bezig. Daarna zijn we helemaal kapot.

Uiteindelijk kost het ons zestien dagen om deze honderd mijl af te leggen. In die zestien dagen varen we zes keer uit. Twee keer draaien we om en kruipen met onze staart tussen onze benen weer ons baaitje in. Eén keer beginnen we goed maar neemt na anderhalf uur de wind toe en halen we net een volgend baaitje, slechts tien mijl verder. De overige drie dagen is het langzaam tegen wind en stroom in motoren. Vooral koud en saai. In de laatste baai voor het stuk dat open is naar de oceaan liggen we maar liefst acht dagen te wachten.

Terwijl we dit schrijven zijn we ook aan het schuilen voor slecht weer. Maar nu maakt het helemaal niet uit. We hebben namelijk de afgelopen vier dagen heerlijk gevaren. Het landschap en de route zijn afwisselend en we worden zelfs begroet door walvissen. Morgen ziet er ook prima uit. In dit stukje wereld wisselen de dagen met goed en slecht weer elkaar gewoon weer af. Nu is een dagje slecht weer een heerlijk dagje vrij. Lekker uitslapen, beetje rommelen en een filmpje kijken. Bovendien is het volkomen duidelijk dat we morgen weer verder kunnen. Dat scheelt een hoop twijfel!

Geplaatst op 27/11/2012, in Chili, Patagonië. Markeer de permalink als favoriet. 2 reacties.

1. Vaarvrienden!

Jullie lezen dit waarschijnlijk pas als er weer volledig internet is, dus wie weet wanneer dat precies is. Toch maar even een reactie, als blijk van bewondering voor jullie onderneming.

Eindelijk eens de tijd genomen om te zoeken naar weerkaarten van jullie vaargebied. Inderdaad ongelofelijk hoe snel die rommel komt en gaat! Leuk om de relatief rustige periode de komende twee dagen ook te zien en als de bron het juist heeft, hebben jullie 2 december zelfs voor de wind! Vanaf 4 december zal er wel weer een paar dagen geschuild moeten worden…

Ben zeer benieuwd hoe de weerbarstige praktijk verschilt (of niet) met deze prognose die gezien de wisselvalligheid die het gebied kenmerkt veel te ver vooruit is gemaakt. Aan de hand van het logboek maar even kijken of mijn voorspelling die op 6942 zeemijl afstand is gedaan een beetje klopte 🙂

Goede vaart,

Martijn

2. brings back memories…. Wij hadden alleen ongelooflijk mooi weer (zie video´s youtube.com/sailingyachtduende) tot GdP toen was het helaas op… Succes en wie weet zien we jullie binnenkort.