Thuisfront

Foto’s Thuisfront

Eenmaal wat langer van huis ben je nergens zonder een goed thuisfront. Thuis wordt onze post gelezen en worden we op de hoogte gehouden als er iets belangrijks binnenkomt. Bovendien wordt er op de website gepast als we een tijdje buiten bereik van internet zijn.  Nu hebben we echter wel héél veel profijt van de hulp van thuis.

Vorige week toen de monteur onze motor kwam demonteren, had hij iemand bij zich om te helpen. Nadat alle onderdelen zo’n beetje door de kajuit verspreid lagen en de diagnose gesteld was, stond iedereen een beetje in het haar of aan de kin te krabben met de vraag ‘waar zullen we de onderdelen eens vandaan laten komen?’

In tegenstelling tot Europa, waar onnoemelijk veel magazijnen, distributiepunten en onderdelen bedrijven zijn, is in Argentinië en Chili alleen in de respectievelijke hoofdsteden een bedrijf te vinden dat Volvo onderdelen levert. Buenos Aires hebben we al geprobeerd en dus was het plan, zoals we in ons vorige bericht schreven, om het via Santiago in Chili te gaan proberen.

Terwijl we al die opties met onze monteurs staan te bespreken, en er steeds meer olie in haren of op kinnen wordt gesmeerd, meldt de mede-monteur ineens dat er komende week een vriend van hem uit Nederland naar Ushuaia komt vliegen. Aanvankelijk springt ons hart op, maar al snel zien we in dat dit een heel onwaarschijnlijke optie is. We kennen deze man niet, en kennen de vriend uit Nederland al helemaal niet. Dat zijn wel heel veel onbekende schijven in een systeem. We nemen dus contact op met Santiago.

Tot er ineens een mailtje komt, van een onbekende, in het Nederlands: wanneer we eigenlijk door geven hoe en wat, want maandag vertrekt het vliegtuig. De eerste keer lezen snappen we er niets van, de tweede keer geloven we er niets van en de derde keer springen we op van vreugde. Niet alleen zijn de onderdelen die we nodig hebben in Nederland veel goedkoper dan hier, ook zullen ze er op deze manier veel sneller zijn dan we ooit hadden durven hopen. En dat door de hulp van wildvreemde mensen die via via gehoord hadden dat we iets nodig hebben.

Onmiddellijk nemen we contact op met de moeder van Maarten die gelukkig waanzinnig lief is en de volgende dag aan de slag gaat om de onderdelen te bemachtigen. In Nederland is dat gelukkig wél in één dag mogelijk. Wonder boven wonder wonen onze onbekende bezorgers ook nog eens bij haar in de buurt dus binnen twee dagen hebben zij de onderdelen in huis en kunnen ze ze meenemen naar Ushuaia.

We hebben het gevoel dat er een hele batterij mensen in allerlei landen voor ons aan het werk is en dat er gebeld, gereden en geregeld wordt om ons onze spulletjes te bezorgen. We zijn waanzinnig dankbaar en genieten van het gevoel dat er nog heel veel aardige, vriendelijke en behulpzame mensen op de wereld zijn.

Bij deze aan iedereen van het thuisfront: bedankt!

Geplaatst op 14/08/2012, in Argentinië, Vuurland. Markeer de permalink als favoriet. 6 reacties.

  1. Tineke Hol en Herbert Jansen

    Wat super dat het zo voor jullie geregeld kon worden! Nu is de motor vast zo in orde en kunnen jullie naar de scheren van Chili! Veel succes en de groetjes van Tineke en Herbert, jullie vormalige bootburen uit Nauerna (sy De Zahree)

  2. Ruben Zeegers

    Hey MenM!

    Wat een pech en wat een geluk… De paralel met wat ik vrijwel tegelijk heb meegemaakt hier in Suriname is te goed getimed om onbenoemd te laten.
    In Paramaribo logeerde vorige week mijn middelbareschool vriend Aart bij me. Hij fietst van de noord- naar de zuidpool. (www.Today-you-can.com). De benodigde reparaties aan zijn fiets kon men hier niet klaren. Het versturen van een pakket onderdelen liep mis, zijn verblijf in Paramaribo werd almaar langer en hiij vreesde voor het einde van zijn fietsreis. Via een Facebook oproep heeft hij uiteindelijk mensen (onbekenden) bereid gevonden spullen uit NL mee te nemen. Hij zit inmiddels alweer een paar dagen vrolijk op de fiets!

    Veel plezier met jullie draaiende motor en geniet van de prachtige reis!

    Ruben

  3. He M&M,

    Goed nieuws! Veel succes met inbouwen.

    Joachim

  4. Herman en Marian

    Hallo Marianne en Maarten

    Wordt het toch nog onverwacht opgelost, geweldig.
    Succes met de reparatie.
    Groet Herman en Marian

  5. liefs voor jullie 2e, 3e
    knuffel en alle goeds
    Belia en Kees

  6. Dita & Rob

    Hallo Marianne en Maarten,

    Nog even een technische aanvulling op mijn mail over een beluchter in het koelsysteem, mogelijk ten overvloede.
    Jullie hebben in de uitlaat ter hoogte van de spiegel toch wel een zwanehals, danwel bocht tot hoog boven de waterlijn zitten.
    Dit om instromen van water via de speigeldoorvoer van de uitlaat te voorkomen.
    Succes met de verdere reparatie en ik hoop dat jullie nu snel weer op weg kunnen.

    groet, Rob en Dita

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s