Caleta Horno

De ankerbaai waar we liggen is echt prachtig. Onze pilot zegt onder andere “…it is beyond any doubt the best anchorage along the whole Argentine coast. Furthermore, it is a marvellously wild place, where the rocks and waves mingle in perfect harmony.” Daar hebben we niets aan toe te voegen.

Foto's Caleta Horno

De tocht hierheen ging langzaam wegens stroom tegen en een zwakke wind, maar was wel lekker rustig. We hebben nog nooit zoveel gemotord tijdens een etappe, maar dat nemen we graag voor lief in dit stuk van de wereld. Elke dag halen we via de kortegolf radio een weerbericht op en beslissen daarmee of we nog een baai verder gaan of stoppen. Met vijf dagen lang goed weer hebben we enorm mazzel en we gaan dus lekker door. Nu is het even schuilen voor een hoop wind die vanacht langs komt, maar dat komt mooi uit, want eigenlijk wilden we heel graag deze baai zien. Een befaamde stopplaats bij zeilers richting Ushuaia.

De eerste paar dagen nadat we Mar del Plata verlaten hebben, zijn we nog zenuwachtig; de woorden van de pilot over dit stuk gonzen in ons hoofd: “A long record of wrecks, accidents and misfortunes, amplified by time, could not but strengthen the discomfort sailors feel leaving Mar del Plata.” Heel bemoedigend. Na een paar dagen op zee komen we echter tot rust en realiseren ons dat we echt heel erg goed weer hebben. En dat zorgt zelfs hier voor lekker zeilen. We ontspannen, genieten en voelen ons heel stoer dat we hier zijn!

Op zee zien we steeds meer vogels. De eerste albatrossen dienen zich aan, we zien zeeleeuwen en we worden zelfs officieel in het zuiden verwelkomt door pinguins! Het wordt ook duidelijk kouder. Zeilpakken komen weer uit de kast en de nachtwachten worden vooral binnen uitgezeten, waar het lekker warm is. Elk kwartiertje steken we ons hoofd uit het luik en kruipen dan weer lekker op de bank met ons boek.

We zijn bijna halverwege tussen Mar del Plata en Ushuaia. Hopelijk gaan we morgen door naar Puerto Deseado, de laatste stopplaats tot aan straat Le Maire. Met dat zware stuk nog voor de boeg durven we niet te vroeg te juichen om ons geluk en blijven we zeer kritisch en voorzichtig naar het weer kijken. Maar tot hier is toch maar mooi gelukt!

Geplaatst op 05/03/2012, in Argentinië. Markeer de permalink als favoriet. 2 reacties.

1. Dita & Rob

Lieve Marianne en Maarten,
    Wát spannend, jullie verslagen; wij voelen haast ook een knoop in onze maag als we het lezen. Een hele geruststelling dat jullie je zo goed voorbereiden steeds. En wat bijzonder: albatrossen, zeeleeuwen en zelfs al pinguins. En straks een lange stop in Ushuaia, waar Ad en Anneke langskomen. Heel veel succes en we hopen voor jullie: de wind mee! Groetjes, Rob en Dita.

2. Peter K.M.

Ha M&M, tjonge dat gaat behoorlijk snel allemaal! Ik was een paar jaar geleden in Parque Monte Leon (daar gaan jullie nog langs varen, 50d20m11s S 68d52m41s W) daar vond ik het landschap echt heel fascinerend – stel me zo voor dat jullie ook in zo’n omgeving zitten. Hebben jullie ook walvissen gezien of is dat niet het goede seizoen?